27 اکتبر 2023- بر اساس مطالعه ای که به تازگی منتشر شده است، افسردگی می تواند باعث مرگ زودرس در میان بزرگسالان مبتلا به دیابت در ایالات متحده شود.

دکتر Jagdish Khubchandani، استاد علوم بهداشت عمومی در دانشگاه ایالتی نیومکزیکو، این مطالعه را باSrikanta Banerjee  از دانشگاه Waldenانجام داد تا تاثیرات درازمدت افسردگی را در بزرگسالان آمریکایی مبتلا به دیابت نوع 2 درک کند – حوزه ای که تحقیقات کافی در مورد آن وجود ندارد.

دکتر خوبچندانی، گفت: بیش از 35 میلیون آمریکایی دیابت دارند و بیش از 95 میلیون نفر به پیش دیابت مبتلا هستند که دیابت را به یکی از علل اصلی مرگ و میر در ایالات متحده تبدیل کرده است. متأسفانه بخش بزرگی از این افراد با افسردگی، اضطراب یا سلامت روانی ضعیف دست و پنجه نرم می کنند.

دکتر خوبچندانی و دکتر بانرجی برای انجام این مطالعه، داده‌های حاصل از بررسی ملی سلامت و تغذیه سال‌های 2005-2010 را تجزیه و تحلیل کردند، برنامه‌ای از مطالعات که توسط مرکز ملی آمار سلامت اداره می‌شود و وضعیت سلامت و تغذیه بزرگسالان و کودکان را در ایالات متحده ارزیابی می‌کند. آنها این داده ها را به سوابق مرگ از مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری مرتبط کردند. این مطالعه شامل 14920 شرکت کننده بود.

یافته های آنها که درDiabetes & Metabolic Syndrome: Clinical Research & Reviews  منتشر شد، نشان می دهد که بیش از 10 درصد از بزرگسالان آمریکایی از افسردگی، یا دیابت رنج می برند.

به طور کلی، شرکت کنندگان مبتلا به دیابت 1.7 برابر بیشتر از افراد بدون دیابت در معرض مرگ زودرس بودند. با این حال، خطر مرگ برای شرکت کنندگان مبتلا به دیابت و افسردگی، در مقایسه با افراد بدون دیابت یا افسردگی، بیش از 4 برابر بود.

دکتر خوبچندانی گفت: دیابت به تنهایی یک بیماری ناتوان کننده است و بروز همزمان افسردگی آن را بدتر می کند. متأسفانه، بسیاری از آمریکایی‌های مبتلا به دیابت همچنان از نظر مالی و روحی با مشکل مواجه هستند که مدیریت این بیماری را دشوار می‌کند.

محققان در این مطالعه نوشتند که بسیاری از مکانیسم‌های جمعیت شناختی، روانی-اجتماعی و بیولوژیکی می‌توانند مسئول بروز همزمان افسردگی و دیابت باشند که در نتیجه خطر مرگ و میر در این افراد افزایش می‌یابد. این عوامل عبارتند از شناخت ضعیف تر و مدیریت ناکافی بیماری، عوامل خطر ژنتیکی و سبک زندگی، احتمال بروز بیماری های دیگر، بار مالی بیشتر و دسترسی کمتر به مراقبت های بهداشتی، اختلالات سیستم ایمنی و عروقی و استرس که منجر به تشدید افسردگی و دیابت می شود.

این مطالعه خاطرنشان می کند که در بسیاری از کشورهای توسعه یافته مانند ایالات متحده، بیش از 75 درصد از افراد مبتلا به دیابت نوعی درمان برای مدیریت اختلال خود دریافت می کنند. با این حال، طبق این مطالعه، بیش از 50 درصد از بیماران دیابتی با مشکلات سلامت رفتاری از مراقبت های بهداشت روانی کافی برخوردار نیستند.

دکتر خوبچندانی گفت که ویژگی های خاصی در بین افرادی که در معرض خطر ابتلا به افسردگی و دیابت هستند، مشترک است، از جمله درآمد پایین، تحصیلات پایین، وضعیت اقلیت نژادی/قومی، سبک زندگی ناسالم و ابتلا به سایر بیماری های مزمن. وی افزود: این جمعیت ها باید توسط پزشکان به عنوان گروه های پرخطر در نظر گرفته شوند تا از مرگ و میر زودرس در این گروه ها جلوگیری شود.

این مطالعه توصیه می کند که پزشکان باید نسبت به نیازهای روانی اجتماعی افراد مبتلا به دیابت حساس باشند و اقدامات مناسب برای درمان مسائل بهداشت روانی در مراقبت های اولیه و تخصصی برای بیماران دیابتی ادغام گردد.

دکتر خوبچندانی گفت: بهبود کیفیت مراقبت از دیابت و رسیدگی به مشکلات روانی آنها بطور همزمان می تواند رفاه و امید به زندگی را برای آمریکایی های مبتلا به دیابت بهبود بخشد.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2023-10-depression-death-diabetics.html